Ten artykuł powstał we współpracy reklamowej z naszymi partnerami i zawiera lokowanie produktu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jakimi zasadami kierujemy się przy współpracy z markami: KLIKNIJ TUTAJ.
Wielu z nas spędza dużo czasu przy biurku, niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie, czy w biurze. Komfort i wydajność pracy w dużej mierze zależą od tego, jak jest ono zorganizowane. W tym artykule chciałbym podzielić się z Tobą moimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi idealnego stanowiska pracy, uwzględniając zarówno sprzęt komputerowy, jak i meble oraz akcesoria.
Jest to kulminacja mojego kilkuletniego projektu w pogoni za idealnym stanowiskiem pracy, które podobnie jak ten artykuł, będzie ewoluować. Każdy element, który znajdziesz poniżej (podobnie zresztą jak wszystko na naszym blogu), używam na co dzień – niekiedy latami. Dlatego mogę je bardzo polecić jako najlepsze mi znane rozwiązanie do pracy przy komputerze.
Komputer Actina
Przez lata moim głównym narzędziem pracy był mocny laptop 2w1. Z racji tego, że po godzinach pracy przy biurku przechodziliśmy do świata gier, pod biurkiem stał dodatkowo gamingowy komputer stacjonarny. Jednak odkąd wymieniliśmy nasze komputery stacjonarne na nowoczesne komputery gamingowe Actina, posiadanie dwóch komputerów przy biurku stało się zbędne. Specjaliści Actiny dobrali tak komponenty naszych nowych komputerów, że ich reakcja na włączanie i wyłączanie jest równie szybka jak w przypadku laptopa. Moc takiego komputera znacznie przewyższa mojego laptopa nie tylko pod względem wydajności w grach, ale także w obróbce zdjęć i coraz częściej wideo. Komputer ten jest wyposażony w najnowszą kartę graficzną NVIDIA RTX 4070, obsługiwaną przez sterowniki dedykowane zarówno do gier, jak i prac graficznych NVIDIA Studio. Dodatkowo, błyskawiczny Internet i rozbudowana sieć lokalna w naszym domu sprawiają, że synchronizacja danych między różnymi komputerami nigdy nie była tak prosta i wręcz zautomatyzowana.
Mój laptop teraz służy głównie jako mobilne narzędzie pracy. Towarzyszy mi na spotkaniach i wyjazdach, a na co dzień znajduje swoje miejsce w salonie. Czasem przyjemniej jest pisać artykuł na bloga na kanapie, niż przy biurku. Miejsce laptopa na biurku natomiast zajął mobilny monitor MSI, bo mimo pokaźnych rozmiarów monitora ultrawide bardzo się przywiązałem do dodatkowego wyświetlacza, który pozwala na ciągły podgląd poczty w ciągu dnia.
Grając po godzinach w gry komputerowe, robimy to z Izą zazwyczaj razem i w jednej drużynie. Dlatego też zależało nam na tym, by oba nasze komputery były równie dobrze wyposażone w te same komponenty. Jedyną różnicą jest obudowa mojego komputera. Aby pasowała ona do mojego biurka, wybrałem obudowę Fractal North, nagrodzoną Red Dot Design Award.
Więcej o naszych komputerach Actina przeczytasz tutaj.
Tutaj natomiast dowiesz się, jak wygląda gaming w naszym domu.
Ergonomiczny fotel biurowy Grospol Ioo 2
W kontekście pracy przy komputerze, zarówno w celach zawodowych, jak i rozrywkowych, kluczowym aspektem jest wygodne siedzenie. Ergonomia pracy, zgodnie z definicją Państwowej Inspekcji Pracy, odnosi się do relacji między człowiekiem a jego pracą, sprzętem i otoczeniem. Dlatego właściwy wybór fotela ergonomicznego ma ogromne znaczenie.
Grospol Ioo, a następnie Ioo 2, spełniły wszystkie kryteria ergonomicznego fotela, dostosowując się do różnych potrzeb użytkownika. Kluczowe cechy, takie jak możliwość regulacji wysokości oparcia, zwłaszcza w kontekście wsparcia odcinka lędźwiowego, czy zastosowanie siatki typu mesh dla lepszej cyrkulacji powietrza, znacznie podnosiły komfort użytkowania. Dodatkowo, regulowane podłokietniki umożliwiały dopasowanie do indywidualnych wymiarów ciała.
Nowa generacja Ioo, na którą się przesiadłem po 2 latach użytkowania jego pierwszej odsłony przyniosła ze sobą ulepszenia, takie jak masywniejsza budowa, co jest szczególnie istotne dla wyższych osób, oraz siedzisko typu mesh, które lepiej dopasowuje się do kształtu ciała. Zmiany objęły również kolorystykę i dodatkowe akcesoria, jak zintegrowany podnóżek czy składany wieszak na marynarkę, co jeszcze bardziej podnosi funkcjonalność fotela.
Różnice między modelami Ioo a Ioo 2 są ewolucją sprawdzonych rozwiązań, co podkreśla stałe dążenie marki do poprawy komfortu pracy. Wiele opcji regulacji pozwala na idealne dopasowanie fotela do indywidualnych potrzeb, co jest nieocenione w kontekście długich godzin spędzanych przed komputerem.
Ergonomiczny fotel biurowy Grospol Ioo, a później Ioo 2, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu i zdrowia podczas mojej pracy przy biurku. Jako jeden z najważniejszych elementów wyposażenia biurowego, mebel ten nie powinien być bagatelizowany.
Więcej o ergonomicznym fotelu Grospol Ioo 2 przeczytasz tutaj.
Biurko z elektryczną regulacją wysokości Flyingdesk
Mimo że ergonomiczne fotele biurowe redukują negatywny wpływ siedzenia, to zmiana pozycji z siedzącej na stojącą ma kluczowe znaczenie. Biurko FlyingDesk umożliwia łatwe przejście między tymi dwoma pozycjami, co przekłada się na lepsze krążenie krwi, dotlenienie mózgu i redukcję bólu pleców.
Wyższa ergonomia pracy, jaką oferuje biurko z elektryczną regulacją wysokości, pozwala idealnie dostosować wysokość blatu do indywidualnych potrzeb użytkownika, zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. A wbrew pozorom każdy centymetr ma znaczenie, biorąc pod uwagę, ile czasu spędzamy przy biurku.
Stelaż produkowany przez polską firmę SULMET, wykorzystujący elementy automatyki duńskiej firmy LINAK, zapewnia cichą i płynną zmianę wysokości. Dodatkowo, stelaż wyposażony jest w system zabezpieczeń przeciwwypadkowych.
Na blat wybrałem podwójną płytę akrylową Polglos supermat polskiej firmy Sklejbud na bazie MDF. Powstały w ten sposób monolit charakteryzujący się głęboką czernią i praktycznością w użytkowaniu.
Biurko FlyingDesk stanowi doskonałe połączenie wygody, ergonomii i zdrowia. W połączeniu z ergonomicznym fotelem biurowym, znacząco poprawia komfort pracy, redukując zmęczenie i ból pleców. Dla każdego, kto spędza wiele godzin przy biurku, inwestycja w biurko z elektryczną regulacją wysokości, jak FlyingDesk, jest krokiem ku zdrowszemu i bardziej produktywnemu życiu zawodowemu.
Więcej o biurku Flyingdesk przeczytasz tutaj.
Monitor Ultrawide MSI
Szukając idealny monitor do mojego stanowiska pracy wybrałem model UltraWide MSI Prestige PS341WU. To wybór podyktowany potrzebą przestrzeni roboczej, która umożliwia efektywne multitasking. Monitor o proporcjach 21:9, pozwala na pracę w trzech kolumnach, co jest znaczącą zmianą w porównaniu do tradycyjnych monitorów 16:9. Jego wyjątkowa rozdzielczość 5K2K na matrycy IPS Nano Cell zapewnia krystalicznie czysty obraz oraz precyzyjne odwzorowanie barw, co jest kluczowe w pracy kreatywnej.
MSI Prestige PS341WU wyróżnia się nie tylko jakością obrazu, ale także designem i funkcjonalnością. Jego minimalistyczne ramki i elegancka podstawa dodają stylu każdemu biurku. Zastosowane technologie, jak HDR i wsparcie dla sRGB oraz DCI-P3, czynią go idealnym narzędziem dla profesjonalistów zajmujących się grafiką i filmem. Dodatkowo, kalibracja fabryczna każdego egzemplarza gwarantuje wierność kolorów od pierwszego użycia.
Monitor ten posiada także praktyczne funkcje, jak regulację wysokości i kąta nachylenia, co pozwala na dostosowanie go do indywidualnych preferencji i potrzeb ergonomicznych. Jego zdolność do wyświetlania obrazów z różnych źródeł równocześnie oraz wsparcie dla trybów PIP i PBP dodatkowo zwiększają jego uniwersalność.
Więcej o monitorze Ultrawide MSI przeczytasz tutaj.
Stacja dokująca Thunderbolt Icybox
Minimalizm w miejscu pracy to więcej niż trend – to sposób na zwiększenie efektywności i komfortu. Jeżeli Twoim komputerem jest laptop, to stacja dokująca Thunderbolt będzie jego świetnym kompanem. Dzięki niej, wszystkie niezbędne urządzenia – od monitorów, klawiatury, myszki, po szybki Internet i dysk sieciowy – można połączyć za pomocą jednego kabla. Thunderbolt 4 nie tylko gwarantuje wsparcie dla dwóch monitorów 4K lub jednego 8K, ale także oferuje zwiększone bezpieczeństwo i kompatybilność wsteczną z poprzednimi wersjami.
Stacja dokująca ICY BOX IB-DK8801-TB4 wyróżnia się wysokiej jakości wykonaniem, gdzie obudowa z magnezu zapewnia nie tylko trwałość, ale także efektywność w odprowadzaniu ciepła. Urządzenie oferuje łatwy dostęp do portów, w tym Thunderbolt 4, które pozwalają na szybki transfer danych oraz ładowanie urządzeń. Dodatkowo, port Ethernet 2.5 Gb umożliwia błyskawiczne połączenie z siecią, a czytnik kart SD, HDMI i USB 3.2 Gen 2 Type-A zaspokoją potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników. Warto też zwrócić uwagę na gniazdo słuchawkowe 3.5 mm, które jest rzadkością w nowoczesnych urządzeniach.
Więcej o stacji dokującej Thunderbolt Icybox przeczytasz tutaj.
Ergonomiczne akcesoria Logitech
Gdy Logitech przysłał mi trackballa MX Ergo do testów, byłem bardzo sceptyczny, szczególnie mając w pamięci, że będąc w liceum pukałem się po głowie, gdy mój przyjaciel używał trackballa. Ponad 20 lat później sam nie wyobrażam sobie pracować na zwykłej myszce. Do pewnych rzeczy najwyraźniej trzeba dorosnąć. Po blisko 2 latach korzystania z takiego urządzenia, myszka w moim odczuciu jest narzędziem nadającym się do grania, ale zdecydowanie nie do siedzenia kilku godzin przy komputerze.
Po świetnych doświadczeniach z MX Ergo, kilka miesięcy później przesiadłem się z mojej ukochanej klawiatury Logitech Craft (którą używa Iza wraz z myszką Logitech MX Vertical, będącą ciekawym kompromisem między zwykłą myszką a trackballem) na Logitech Ergo K860. Podobnie jak w przypadku trackballa MX Ergo, tak i ta łamana klawiatura wymaga przestawienia swoich wieloletnich nawyków. Jednak po kilku dniach, które mogą być wyzwaniem, robi się coraz łatwiej, a po 2 tygodniach używanie tych ergonomicznych narzędzi staje się bardziej naturalne niż ich nawet najlepsi poprzednicy.
Oba te rozwiązania zapewniają naturalną pozycję dłoni i nadgarstków, które są niezbędne w codziennej pracy. To połączenie technologii i ergonomii, które ma realny wpływ na zdrowie i wydajność pracy.
Więcej informacji o produktach ergonomicznych Logitech znajdziesz tutaj.
Głośniki Audioengine A2+
Muzyka zawsze była istotną częścią mojego życia, a wybór odpowiedniego sprzętu audio do mojego domowego biura miał kluczowe znaczenie. Wybór padł na głośniki Audioengine A2+ Wireless. Te kompaktowe, aktywne głośniki z własnym zasilaniem idealnie wpasowały się w przestrzeń mojego biurka z regulacją wysokości. Ich czysty dźwięk i szeroka scena muzyczna to atuty, które uwydatniają bogactwo muzyki symfonicznej i filmowej. Neutralne brzmienie głośników sprawia, że są one doskonałym wyborem zarówno do pracy kreatywnej, jak i do relaksu przy ulubionych utworach.
Audioengine A2+ Wireless to połączenie estetyki i funkcjonalności, które spełnia wysokie wymagania miłośników muzyki, jednocześnie nie zajmując dużo miejsca. Idealnie nadają się do każdego nowoczesnego biura lub domowego studia, oferując czyste brzmienie i profesjonalną jakość audio, która zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników.
Więcej o głośnikach Audioengine A2+ przeczytasz tutaj.
Dysk sieciowy Synology NAS
W dobie cyfryzacji, pojęcie chmury nabiera nowego wymiaru, szczególnie gdy mowa o prywatnej chmurze w domu lub firmie. Urządzenia NAS (Network Attached Storage) od Synology oferują możliwości, które jeszcze kilkanaście lat temu były zarezerwowane wyłącznie dla ogromnych serwerowni. Dzisiaj są one dostępne praktycznie dla każdego.
Kluczowym aspektem NASów Synology jest intuicyjne oprogramowanie, ułatwiające zarówno lokalny, jak i zdalny dostęp do danych. Oferują one szereg możliwości, wykraczających poza prosty zapis i odczyt plików.
Chmura prywatna różni się od publicznej głównie sposobem wymiany danych. Przy chmurze publicznej, jak OneDrive czy Google Drive, wymiana danych obejmuje przesyłanie plików na odległe serwerownie i z powrotem, co może być czasochłonne i mniej efektywne. W przypadku NAS Synology, pliki są przesyłane bezpośrednio na lokalny serwer, co skraca ścieżkę wymiany danych i znacznie przyspiesza proces.
NASy Synology oferują wiele zalet zarówno dla firm, jak i użytkowników domowych. Dla firm, istotne jest bezpieczne udostępnianie poufnych danych bez pośredników, a także możliwość robienia lokalnych kopii zapasowych danych. Dla użytkowników domowych, NAS Synology może służyć jako domowa biblioteka multimediów, umożliwiając streaming muzyki czy filmów, oraz jako miejsce do przechowywania zdjęć rodzinnych.
Więcej o NAS Synology przeczytasz tutaj.
System zarządzania kablami Bachmann
Jak widzisz, urządzeń jest całkiem sporo. W wyniku tego, dookoła mojego biurka mam ponad 15 metrów różnych kabli. Dążąc do minimalizmu i porządku, zdecydowałem się na wprowadzenie systemu zarządzania kablami od niemieckiej marki Bachmann.
Pierwszym krokiem do uporządkowania kabli jest ich odłączenie od urządzeń i usunięcie wszelkich plątanin. Zrobienie zdjęć i notatek ułatwia późniejsze ponowne podłączenie. Następnie warto przeanalizować, które kable są rzeczywiście potrzebne i czy niektóre urządzenia można przestawić w inne miejsca. Dzięki temu procesowi, możemy przemyśleć rozmieszczenie urządzeń na biurku i w jego okolicy.
Kluczowym elementem mojego systemu Bachmann jest modułowa listwa antyprzepięciowa, która pozwala na elastyczne dopasowanie konfiguracji zasilania do indywidualnych potrzeb. Listwa może być wyposażona w różnorodne wtyczki, porty USB i inne elementy, co ułatwia zarządzanie kablami. Montaż listwy pod blatem biurka pozwala na estetyczne ukrycie kabli zasilających.
Dodatkowo, firma Bachmann oferuje pionowy kanał kablowy, który jest idealnym rozwiązaniem do biurek z elektryczną regulacją wysokości. System ten pozwala na dopasowanie długości kanału do wysokości biurka, a także na łatwe dodawanie i usuwanie kabli. W połączeniu z taśmą tunelową Bachmann doszedłem do sytuacji, w której, by zobaczyć jakikolwiek kabel, trzeba wejść pod biurko.
Więcej informacji o rozwiązaniach Bachmann z mojego biurka znajdziesz tutaj.